تبلیغات
نشونِ بی نشون
نشونِ بی نشون
از طریق تلگرام با ما در تماس باشید telegram.me/pmba1381

بازاریابی شبکه ای چیست ؟

MLM مخفف بازاریابی چند سطحی می باشد كه بعضی مواقع بازاریابی شبكه ای نیز نامیده می شود. همانطوری كه از نام آن پیداست چند لایه متعدد از افراد، بازاریابی یك محصول برای رساندن آن به مصرف كننده بر عهده دارند. یك نماینده فروش ( که گاها  توزیع كننده ،‌ عضو ،‌ وابسته ، مشاور و یا شریك نیز نامیده می شود ) علاوه بر جذب مشتریان ،‌ آموزش نیروهای تازه وارد را در جهت جذب مشتریان به عهده دارد.

بازاریابی شبکه ای در واقع هدف همه شركتهاست(هم شركتهای دارای بازاریابی شبکه ای و هم شركتهای فاقد آن). اگر شما شنیدید كه یك شركت با سابقه اعلام كرد " در صورت معرفی یكی از دوستانتان به ما، در خرید بعدی از تخفیف برخوردار شوید" این همان بازاریابی چند سطحی است . انجمن های سلامتی ،‌آژانس املاك، شركتهای ارتباط تلفنی و صنایع بسیار دیگری از این روش استفاده می كنند. مشاغل تخصصی ( پزشكان ، دندانپزشكان ، حسابداران ) مرگ و زندگیشان به مشتریانی بستگی دارد كه آنها را به دیگران معرفی می كنند. تمام این مشاغل بسادگی تلاش می كنند تا مشتریان کنونی شان تبلیغ و بازاریابی محصولات و خدمات آنها را برای مشتریان بالقوه انجام دهند.

شركت های سنتی

در شركت فاقد سیستم بازاریابی شبکه ای ، مدیر و نمایندگان فروش بوسیله شركت استخدام می شوند. این نوع شركت برای استخدام نمایندگان فروش به دلیل كمبود منابع مالی كه شركت باید بعنوان حقوق پرداخت كند و همچنین تعداد افرادی كه مدیر فروش قادر به بكارگیری و پوشش دادن آنهاست دارای محدودیت می باشد. زمانی كه مدیر فروش بدلیل افزایش حجم کارها قادر به اداره امور نباشد ، شركت مجبور به استخدام مدیر دیگری در كنار مدیر قبلی و یا ارتقاء یكی از نمایندگان فروش به مدیر می شود. این حالت بازاریابی "چند عرضی " گفته می شود ، چونكه شركت در مقایسه با حالت چند سطحی تنها بطور افقی توسعه پیدا می كند در حالی كه در بازاریابی شبکه ای سازمان بصورت عمودی رشد می كند.

شركت بازاریابی شبکه ای

یك شركت MLM ابتدا با ثبت نام فردی كه قادر به جذب مشتریان و نمایندگان فروش باشد كار را آغاز می كند. اما هر یك از نمایندگان حق این انتخاب را دارند تا خود را به یك مدیر تبدیل کنند، شخصی كه خود توانایی جذب نماینده فروش را دارا باشد.

یك شركت MLM کمیسیون پرداخت می نماید و نه حقوق ثابت، بنابراین در این روش شركت محدودیتی برای جذب مدیر و نماینده فروش ندارد. این حالت بدلیل گسترش سریع شمار نمایندگان فروش آموزش دیده برای شركت بسیار سودمند است . این مورد همچنین برای نمایندگان فروش سودمند است به این دلیل كه درآمدشان محدود به میزان فروش خودشان نیست بلكه آنها همچنین از حجم فروش سایر نمایندگان درصد فروش دریافت می كنند.

در واقع  MLM یكی از پنج روشی است كه شركتها برای فروش و توزیع محصول یا خدماتشان به مشتریان استفاده می کنند . تمامی شركتها ( چه شركت های MLM و چه شركت های سنتی ) در یك خصوصیت با یكدیگر مشترك هستند؛ آنها محصول یا خدماتی را ارائه می دهند كه باعث بهبود زندگی مصرف كننده می شود. مادامی كه یك شركت دارای یك چنین محصول یا خدمتی باشد نیازمند این هستند كه آنرا بطور گسترده معرفی كنند. آنها این عمل را بوسیله توزیع آن انجام می دهند. توزیع یك محصول عبارت است از یافتن و رساندن محصول بدست مشتریان. بطور كلی پنج روش عمده برای توزیع یك محصول یا خدمات وجود دارد:

1- فروشگاه در معرض دید 2- پست مستقیم 3- بازاریابی تلفنی 4- اینترنت 5- بازاریابی شبکه ای

هر یك از پنج روش فوق می تواند از تكنیكهای روش دیگر برای یافتن مشتریان استفاده كند. بدین معنی كه روش خرده فروشی فقط محدود به مراجعان حضوری نیست.خرده فروشی همچنین می تواند در رادیو ،‌تلویزیون ،‌ روزنامه ها ،‌مجلات و نامه رسانان ( كارت پستال ،‌ تراكت و غیره) نگاه ها را به سوی مغازه جلب نماید.این می تواند منجربه افزایش مراجعه حضوری افراد به مغازه شما بشود.

بطور مشابه یك توزیع كننده در یك شركت بازاریابی شبکه ای می تواند از چند یا همه چهار روش ذكر شده در بالا مشتری پیدا كند ، درست به همان اندازه كه از طریق دوستان و آشنایان مشتری جذب مینماید. البته مالك یك خرده فروشی می تواند به دوستان و آشنایانش در مورد مغازه اش توضیح دهد.

پس بازاریابی شبکه ای چیست؟مهمترین موضوع برای درك این است كه توزیع هر محصولی به معنی شناساندن محصول است. بازاریابی شبکه ای و سایر روشهای عمده توزیع یك محصول حقیقتاً روشهایی هستند كه برای شناساندن محصول بكار می روند.

 MLMیک روش اساسی و بنیادی است

اساساً روش بازاریابی شبکه ای یك روش خارق العاده است. منظور از واژه اساسی و بنیادی این است كه اگر شما همه این توضیح و تفسیرها را كنار بزنید و تنها به آن از جنبه مفهومی نگاه كنید، خواهید دید كه این ناب ترین شیوه برای معرفی محصول به مصرف كننده است و همچنین ناب ترین شیوه برای پرداخت پاداش . اینجا به دلایل آن اشاره می كنیم:

1- در مفهوم اساسی آن یك شخص تجربه یك محصول یا خدمت ارزشمند را با دیگری به اشتراك می گذارد( نه به این دلیل كه آنها سود می برند، بلكه به این دلیل كه محصول ارزشش را دارد) . " من ازش خوشم اومده ،‌ممكنه تو هم دوستش داشته باشی".و این درست و خالصانه است.

2- شخص ایده یك خرید را با دیگری به اشتراك می گذارد. تاریخچه كسب و كار از همین جا آغاز شده است : من كسب و كار مورد علاقه ام را پیدا كرده ام ، شاید تو هم دوست داشته باشی با من در آن شریك باشی." این هم درست و خالصانه است.

3- شخصی كه تجارتی را با دیگری به اشتراك می گذارد تنها هنگامی سود خواهد برد كه افرادی كه با او تجارت را شریك می شوند نیز سود ببرند و این فراتر از وظیفه است،‌كه هم درست و هم خالصانه است.

این سه دلیل مفاهیم اساسی و بنیادی بازاریابی چند سطحی هستند و كاملاً روشن و واضح می باشند.

چنانچه شما به هسته اصلی بازاریابی سنتی برسید خواهید دید كه یك شخص آگهی را می نویسد و 98 درصد افرادی كه آن را می بینند به آن توجهی نمی كنند. ( یك بازاریاب عالی تنها 10 درصد پاسخ دریافت می كند ، كه متوسط آن 2 درصد است.)

اگر نگاهی به اطراف بیاندازیید خواهید دید كه در روش بازاریابی سنتی چه تلاشهایی برای معرفی محصول به مشتری انجام می شود و خواهید دید كه چه منابع و فعالیتهایی كه تلف می شوند. حال آیا می توانید تصور كنید شهری را كه در آن اثری از تبلیغات نیست چقدر تمیز خواهد بود؟ تصور كنید تعداد درختانی كه به نام تبلیغات مصرف می شوند و موادی كه بعنوان زباله در زمین رها می شوند.

منبع : سامانه اطلاع رسانی فروش مستقیم - وزارت صنعت ، معدن و تجارت ( mlmbook.ir)

این روشی است که ما در بادران برگزیده ایم و امیدواریم با همراهی شما ضمن برقراری شراکتی پرسود و دو جانبه ، دست در دست هم فرصت خدمت به جامعه در زمینه های اشتغال ، کارآفرینی ، سلامت و حفظ محیط زیست را نیز فراهم نمائیم .


                           Change Your Act

Change Your Life                  

امروز کار متفاوتی انجام دهید تا فردا زندگی متفاوتی داشته باشید




طبقه بندی: بازاریابی شبکه ای چیست؟،
برچسب ها: بادران گستران،

داغ کن - کلوب دات کام
ارسال در تاریخ یکشنبه 20 دی 1394 توسط نشون بی نشون